Vi skal redusere karbonutslipp

AFSN er forpliktet til å drive luftfartsindustrien mot en mer bærekraftig fremtid ved å integrere bærekraft i kjernen av virksomheten, og legge til rette for miljømessig ansvarlig praksis. Vår bærekraftstrategi har som fokus å redusere karbonutslipp, øke bruken av bærekraftig flydrivstoff (SAF) og øke tilgjengeligheten av SAF, både for flyselskaper og bedrifter uten egne fly som ønsker å redusere sitt klimafotavtrykk. I tillegg er vi opptatt av å redusere egne operasjonelle CO2-utslipp, og sørge for at bærekraft er integrert på alle nivåer i virksomheten.

En mann som bærer en drivstoffslange bort fra en tankbil. Han har på seg refleksvest med AFSN sin logo på og ser målrettet og bestemt ut i blikket.

Vi skal fremme bruk av SAF i luftfartsindustrien

Kjernen i AFSNs strategi er å øke bruken av bærekraftig flydrivstoff (SAF). SAF er et biodrivstoff som reduserer livsløpsbaserte karbonutslipp med opptil 80 prosent sammenlignet med konvensjonelt flydrivstoff. Dette gjør det til en av de mest effektive måtene å redusere karbonutslipp fra flyreiser på. AFSN er ledende i arbeidet med å gjøre SAF lett tilgjengelig på norske flyplasser, og sikrer at flyselskapene i regionen har tilgang til dette renere drivstoffet. Ved å tilby SAF lokalt – og ikke gjennom globale massebalanseprinsipper– garanterer AFSN at SAF fysisk brukes i norsk luftfart, noe som gir direkte CO2-reduksjon.

AFSN samarbeider tett med Shell Aviation og St1, to ledende aktører i de globale energi- og flydrivstoffmarkedene, for å sikre og øke forsyningen av SAF. Gjennom dette samarbeidet arbeider AFSN aktivt for å fremme overgangen til SAF i luftfartsindustrien ved å:

Gjennom denne proaktive tilnærmingen hjelper AFSN ikke bare flyselskaper med å oppfylle gjeldende regelverk, men påvirker også luftfartsmarkedet til å omfavne bærekraftig drivstoff for å redusere karbonutslippene.

Passasjerer med ulik type håndbagasje som samler seg i kø for å gå gjennom billettkontroll før de går ut til flyet.

Vi skal gjøre SAF tilgjengelig for bedrifter uten egne fly

I tillegg til flyselskaper arbeider AFSN aktivt med å utvide fordelene med SAF til bedrifter uten egne fly som ønsker å redusere sine Scope 3-utslipp. Scope 3 er de indirekte utslippene i en bedrifts verdikjede, inkludert forretningsreiser. For bedrifter som er avhengige av flyreiser, er SAF et sterkt verktøy for å redusere utslippene.

AFSNs strategi innebærer å gjøre SAF tilgjengelig for forretningsreiser, også for organisasjoner som ikke opererer egne fly. Ved å tilby SAF som et alternativ for forretningsreiser, gjør AFSN det mulig for bedrifter å:

AFSNs direkte leveranse av SAF til norske flyplasser sikrer at karbonreduksjonene er direkte og målbare. Det betyr at bedriftens investering i bærekraftige reiser direkte reduserer klimafotavtrykket. 

Mann med refleksvest og hørselvern som holder på med tanken på et fly. Han har ryggen til kamera hvor man ser en AFSN logo bakpå refleksvesten hans.

Vi forplikter oss til å redusere egne CO2-utslipp

Som en del av AFSNs bærekraftstrategi fokuserer vi ikke bare på å hjelpe luftfartsindustrien med å redusere utslipp, men tar også betydelige grep for å redusere eget CO2-avtrykk. Vårt interne bærekraftarbeid inkluderer:

Overgang til fornybart drivstoff
AFSN er i ferd med å konvertere kjøretøyflåten, inkludert Into Plane (ITP)-påfyllingskjøretøy, fra konvensjonell diesel til hydrogenerert vegetabilsk olje (HVO), et fornybart dieselalternativ. Denne overgangen forventes å redusere operasjonelle CO2-utslipp med opptil 80 prosent.

Elektrifisering av bakkestøtteutstyr
AFSN undersøker muligheten for å elektrifisere bakkestøtteutstyr og påfyllingskjøretøy. Selv om elektrifiseringsteknologien fortsatt er i utvikling, jobber vi for å sikre driften ved å investere i elektriske kjøretøyalternativer og samarbeide med flyplassmyndigheter for å sikre at nødvendig infrastruktur er på plass.

Kompensasjon for ansattes utslipp
Som en del av målet om å redusere eget karbonavtrykk, har vi tatt et proaktivt skritt ved å kjøpe bærekraftig flydrivstoff (SAF) som kompensasjon for CO2-utslipp generert av ansatte når de reiser i jobbsammenheng. Ved å investere direkte i SAF for forretningsreiser sikrer vi at intern drift er i tråd med de samme bærekraftmålene som gjelder for luftfartsindustrien. Dette er vår måte å gå foran som et godt eksempel for å redusere utslipp.

Reduksjon av Scope 1- og 2-utslipp
AFSN har satt klare mål for å redusere Scope 1- og Scope 2-utslipp. Ved å forbedre energieffektiviteten i egne anlegg, skaffe fornybar elektrisitet og gå over til lavkarbondrivstoff for kjøretøy, er vi på vei til en betydelig nedgang i utslipp innen utgangen av 2024.

Disse tiltakene er ikke bare i tråd med AFSNs bredere bærekraftmål, men reflekterer også selskapets lederskap i å iverksette umiddelbare, målbare tiltak for å redusere miljøpåvirkningen.

En flybane hvor man ser undersiden av en flyvinge og i midten av bildet ser man siden på en hvit og gul tankbil med AFSN logo på. Et hvitt og blått fly står bak tankbilen.

Vi skal støtte utviklingen av infrastruktur og markedet for SAF

For å støtte den økende etterspørselen etter SAF arbeider vi også med infrastrukturen som er nødvendig for å utvide distribusjonen og bruken av SAF. Dette inkluderer:

AFSNs strategi handler ikke bare om å oppfylle krav, men om å påvirke hele luftfartssektoren til å prioritere bærekraft. Ved å aktivt engasjere oss med interessenter og legge til rette for tilgjengeligheten av SAF, setter vi en ny standard for hvordan leverandører av flydrivstoff kan bidra til å redusere karbonavtrykket til både industrien og tilhørende sektorer.

Strategien er en flerdimensjonal tilnærming som tar sikte på å fremme utbredt bruk av SAF, redusere selskapets egne operasjonelle utslipp, og påvirke både flyselskaper og bedrifter uten egne fly til å ta i bruk bærekraftige løsninger. Ved å gjøre SAF tilgjengelig for en bred gruppe interessenter og investere i infrastrukturen som støtter bruken av SAF, posisjonerer AFSN seg som en leder i overgangen til en renere og mer bærekraftig fremtid for luftfarten.

Bli kjent med oss

nb_NO